Nykarlebystjärnan

StjärnaÅrets motiv är en stjärna, de som varit hemma hos mig (Vicki) eller hos mina föräldrar under jultid känner kanske igen den. För mig är det nog den viktigaste symbolen för advent och jul, och det år som min far och min bror byggde mig en egen blev jag verkligen mycket glad! Varje år när jag hänger upp den i sitt fönster i början av advent gläds jag åt ljuset, åt färgerna och traditionen. (Till höger stjärnan innan den gröna färgen blektes.)

Enligt min far kommer traditionen från Österbotten där man under 1800-talet hängde upp liknande stora lyktor (även kallade lanternor). I Jakobstad var lyktorna oftast formade som symbolerna för tro, hopp och kärlek, i Nykarleby var stjärnan vanligast. Lanternorna hängdes utomhus i stänger, de var gjorda i trä och vaxat papper med en lykta inuti (ljus eller fotogen). Zachris Topelius skriver bl a om dessa lyktor och den julstämning de spred. I all hast har jag googlat efter mer info, och hittat dessa länkar som ger lite mer kunskap om olika aspekter på stjärnans historia och tradition (alla länkar öppnas i nytt fönster eller tabb):

(Uppdatering 2010: en del av länkarna ovan har slutat fungera, tyvärr.)

StjärnaFamiljens första stjärna (till vänster) vanns av min farfar på en Österbottnisk julbasar, och han gav den till min far. Sedan gjorde min far en kopia av den till farfar. Nångång på 90-talet byggde min far och bror två stjärnor så att jag och min bror kunde få varsin egen i våra hem. De är byggda med träpinnar och silkespapper, pappas produktutveckling består i att silkespappret är fäst på klar tjock plast för att inte gå sönder så lätt. En glödlampa lyser inuti, och sladden till den funkar även som upphängningsanordning. Bilden visar även tydligt hur tredimensionell stjärnan är.

 

 

Hur man gör glaskonst utan blodvite

Jag har under flera år funderat på att göra ett julkort med stjärnan, i någon teknik som verkligen får färgerna att lysa. Frågan var bara hur...

schackspel av glasIdén med glas kommer från två håll. En av mina bästa vänner, Annie Forsberg, höll på med blyinfattat glas och Tiffanyteknik för ca 15 - 20 år sedan. Hennes glaskonst var vacker och inspirerande, och jag fångade upp en del kunskaper även om jag aldrig provade hantverket själv. (Annies schackspel på bilden är inspirerat av medeltida förebilder.) När sedan tidningen Photoshop Creative i två nummer (8 och 42) visade exempel på hur man i photoshop kan återskapa glastekniken ville jag verkligen testa detta.

Jag har skrivit relativt utförligt i tidningens forum om hur jag gick till väga för att skapa mina första bilder. Kort kan man säga att artikeln i nr 8 saknade en del instruktioner för att få fram önskat resultat, och bägge artiklarna nämner inte alls att man måste betänka hur man bygger upp motivet för att skapa realistisk glaskonst.

En sådan bild byggs av glasbitar som måste gå att skära ut (med handverktyg), dvs vinklar och former kan inte vara för konstiga eller innebära sköra bitar. Om en bit enligt designen blir för krävande designar man om eller delar biten i flera delar. Hur man sätter ihop delarna beror på om man använder bly eller Tiffany, och här tar mina kunskaper slut om hur det påverkar designen. (Jag tror att bly ger tjockare streck mellan glasbitarna.) De bilder som jag ritat för att göra i photoshop har jag designat för att vara så realistiska som möjligt, där finns inga hål, formerna är möjliga (om än kanske lite knepiga) att skära och montera. Vissa tunna streck kan målas på glaset, också en teknik som använts av verkliga glaskonstnärer.

Vad gäller glaset så kan det se ut på många olika sätt: färgat, ofärgat, mönstrat, olika grader av genomskinlighet, olika strukturer, olika beläggningar som kan ge skimrande, metalliska effekter, etc. Det glas som verkar vanligast (såvitt jag kan se) och mest användbart är mestadels genomskinligt, svag struktur och med lysande färger. En bild i glas ska monteras så att ljuset kan skina igenom. Min julkortsbild använder mera "billigt" glas, eftersom det inte finns nåt ljus som kan skina igenom eller någon scen som ska synas igenom bilden. Dock gör sig det lite "knottriga" glaset fint i fejkade bilder..:-)

Jag ägnade rätt mycket tid åt att experimentera i photoshop för att hitta olika vägar att nå glasutseendet. Även en hel del sökande på nätet, både efter photoshopppad glaskonst och verklig sådan. Det blev mycket "trial & error", men jag slapp i alla fall skärsår, blodvite och glassplitter i hemmet.

Så småningom kom jag på en teknik som funkar i photoshop och även till viss del efterliknar det arbetssätt en riktig glaskonstnär använder (så vitt jag förstått (se foruminlägget.)) Här är de bilder jag skapade våren 2007:

fruktskål i glasteknik      tackkort i glasteknik

(Klicka på bilderna för att se större versioner. Använd webbläsarens bakåt-knapp för att komma tillbaka hit.)

Men jag lade tekniken på is tills det blev dags för årets julkort. Då såg jag att nummer 42 av Photoshop Creative skulle ha en ännu bättre artikel om glaskonst, "our most realistic tutorial ever", och det lät ju spännande!! Men ack, varken bilden eller tekniken uppfattade jag som särskilt realistisk, så artikeln gav inte alls så mycket som jag hoppats, även om jag fick några tips. Årets julkort är alltså gjort ungefär på samma sätt som jag beskrev i inlägget.

Bildens design

Ett stående format och A6 som storlek var redan bestämt. Jag fotade min fönsterstjärna för att få rätt proportioner och lade in fotot i Illustrator som mall. Jag ritade ramen och själva stjärnan utan större problem, men hade svårt att bestämma mig för vad som skulle finnas på nedre "fönsterbrädan". Ett ljus, ett hjärta, en ros? För enkelhetens skull blev det ett paket. Jag provade olika varianter på att dela in bakgrunden i "fönstret", och fastnade för dessa vågiga strålar som liksom utgår från stjärnan (med vissa undantag och anpassningar till realismens glaskonst). Alla streck ritades i Illustrator, och jag hade god hjälp av vår wacom ritplatta.

Strecken överfördes till Photoshop och sen började det roliga med att hitta lämpliga "glas" att fylla sektionerna med. Jag hade sparat alla mina skapade "glas" från 2007, och utgick från dem, dock fann jag att det behövdes mycket mer blått glas för att få variation i den blåa ytan, så jag fick skapa nya blåa glas (här fick jag lite hjälp från artikeln i nr 42). Jag testade att blanda "bubbligt" glas med slätt agat-liknande (som i själva fruktskålen ovan) men tyckte det såg för konstigt ut. När jag kom till stjärnan var det givet att den skulle vara i rött, grönt och gult, men mitt symmetriska sinne ville inte ha två likadana färger bredvid varandra, så trots att min verkliga stjärna varken har lila eller blåa fält blev toppstrålen lila. (Om jag nångång klär om min stjärna får jag väl anpassa verkligheten till fiktionen...)

Det blev värre när jag skulle färga ramen. Jag testade agat-slingrigt glas i olika färger, men inte ens när jag gjorde det riktigt mörkt såg det bra ut. Åter till bubbligt glas, där jag provade klarglas och olika färgställningar (tack vare colorize i photoshop går det mycket snabbare än i verkligheten...). Till slut fastnade jag för denna mörka gröna färg. Den ramar in utan att förskjuta perspektivet för mycket. På det hela taget var jag nöjd, och Björn godkände också resultatet.

Jag mailade tryckeriet den 29/12, men då hade de drabbats av tekniska strul så det dröjde till 2/1 då jag kunde få korten printade. Den blå färgen i "fönstret" var alldeles för lila i provtrycket, men med lite trixande lyckades tryckaren få färgen blåare. Inte helt perfekt, men tillräckligt bra. Den som har en väl kalibrerad skärm och jämför sitt kort med bilden på förra sidan kan nog se skillnaden.

De flesta korten postades 3/1 så ni borde ha dem den 5/1, med undantag för vissa kluriga adresser och kort till utlandet. Jag hoppas ni överser med att korten kommer så sent och istället begrundar bilden och versen och vår innerliga önskan om att alla, oavsett om man får papperskort, elektroniskt kort eller en länk till webbplatsen, kommer att få ett helt fantastiskt gott och givande 2009!

/ Vicki

(Fråga gärna om du undrar något om vilka tekniker jag använde (photoshop, illustrator eller annat).)